الاثنين، 25 أبريل 2011

شـــــــــــــم النســـــــــــيم


كل سنة وانتم بخير
يا تري ذكرياتكم إية عن يوم شم النسيم
أيام الطفولة
الصبي
الشباب
حاليا
عايزين نعرف أرائكم....وتشرفنا تعليقاتكم
وبالنسبة لينا مش هنتكلم غير بعد كلامكم



وبعشق الورد جدا
كنت بحب تلوين البيض أوووي

بتفكرني زمان لما كنت مش احب اكل البيض واقولهم ده فيه......
ممممممممم


الللللللللللللللللللله مبروك وكل سنه وانتم بالف خير

انا بحب شم لبنسيم اوى بحس انه يوم مبهج جدااااااااااااا

بالرغماننا عمرنا ماخرجنا برا البيت فيه علشان الزحمه انما كان بابا الله يرحمه لازم يسلق بيض كتير ونقعد كلنا نلونه

وطبعا الفسيخ بقى والرنجه والبصل طول النهار هيصه

هههههههههههههههههههههههههههههههههه

ايام كانت كلها صفاء وسعاده
ربنا يجعل ايامكم كلها هنا

والف مبروك احلى كلام كلام
 اصحاب



richardCatheart 


مبرووووووووووووك

المدونه الجديده 


وكل سنه وانتوا


طيبين



محمود(باحث عن حب) 



كل سنه وانتم طيبين

أنا بئه كنت بحب الون البيض

وماما كانت تضارب معايا عشان هو مضر صحيا وكانت تقولى عايزه تغيرى لونه

حطيه فى مايه وهو بيغلى حطى معاه كركديه وهو لونه يغير وكده ميبئاش مضر

 بالصحه

داليـ ـ ـ ـ ـ ـ ــــا 


مبروووووووك
وكل سنه والجميع بخير

gogo!sf 


يااااااااااه
الف الف مبروك علي المدونه
وتعالي كلي بيض ملون عندنا

sony2000 




مبرووك ع المدونة عتبة خضرا ان شاء الله
شم النسيم عندي ياعني يابدع الورد اسمهان
حلاوة شمسنا وانا باكل البيض اللي بتخيل انه متلون
شم النسيم ياعني سعاد حسني الدنيا ربيع والجو بديع وقفل قف قفل قفل

لـــولا وزهـــراء


كل عام وانتم بخير
زمان كنا نعملها وانا عمري خمس سنين بس بعد كدة كبرنا 
خلص ورجعنا ع فلسطين 
بس انا مش عارفه دي مدونة كلمات ولا وحدة تانيه

فارسة بلا جواد 


مبرووووووووووك
احنا صعايده يا بوووووى معتدناش حد يطلع فى شم النسيم فى الزحمه لكن ديما ماما تصحى الصبح بدرى فى الفجر وتدش البصله قدام باب الشقه اصل دى عاده ومن العادات القديمه ده بجانب البيض الملون والقرص والملوحه والبصل وطبق الطحينه باليموووون واااااو متعه بجد
كل سنه وشعبنا الحبيب فى سعاده وسلام وامان

mrmr


ألف مبروك
قالب المدونة ده عزيز عليا قوى لأنه اول قالب لمدونتى لكن مدونيين كتيييييييييييير فضلوا ورايا لحد ما غيرته
ياريت تضمونى لأصحابكم

لميس


احنا بقى فى شم النسيم كنا كنا الصبح نلون البيض ونروح الجناين نشترى الورد ونعمل اشكال كتير من الورد والنعناع ونفضل نلف ونلعب ونفرح ونقابل اقاربنا وبيبقى يوم من اجمل ايام حياتنا 
ر ح لة ح ياه

هناك 11 تعليقًا:

  1. الللللللللللللللللللله مبروك وكل سنه وانتم بالف خير

    انا بحب شم لبنسيم اوى بحس انه يوم مبهج جدااااااااااااا


    بالرغماننا عمرنا ماخرجنا برا البيت فيه علشان الزحمه انما كان بابا الله يرحمه لازم يسلق بيض كتير ونقعد كلنا نلونه

    وطبعا الفسيخ بقى والرنجه والبصل طول النهار هيصه


    هههههههههههههههههههههههههههههههههه

    ايام كانت كلها صفاء وسعاده
    ربنا يجعل ايامكم كلها هنا

    والف مبروك احلى كلام كلام اصحاب

    ردحذف
  2. مبرووووووووووووك\
    المدونه الجديده
    وكل سنه وانتوا
    طيبين

    ردحذف
  3. كل سنه وانتم طيبين
    تنا بئه كنت بحب الون البيض
    وماما كانت تضارب معايا عشان هو مضر صحيا وكانت تقولى عايزه تغيرى لونه حطيه فى مايه وهو بيغلى حطى معاه كركديه وهو لونه يغير وكده ميبئاش مضر بالصحه

    ردحذف
  4. مبروووووووك
    وكل سنه والجميع بخير

    ردحذف
  5. يااااااااااه
    الف الف مبروك علي المدونه

    وتعالي كلي بيض ملون عندنا

    ردحذف
  6. سلام عليكم

    مبرووك ع المدونة عتبة خضرا ان شاء الله(:

    شم النسيم عندي ياعني يابدع الورد اسمهان
    حلاوة شمسنا وانا باكل البيض اللي بتخيل انه متلون
    شم النسيم ياعني سعاد حسني الدنيا ربيع والجو بديع وقفل قف قفل قفل

    لولا

    ردحذف
  7. كل عام وانتم بخير

    زمان كنا نعملها وانا عمري خمس سنين بس بعد كدة كبرنا خلص ورجعنا ع فلسطين

    بس انا مش عارفه دي مدونة كلمات ولا وحدة تانيه

    ردحذف
  8. مبروووووووووووك
    احنا صعايده يا بوووووى معتدناش حد يطلع فى شم النسيم فى الزحمه لكن ديما ماما تصحى الصبح بدرى فى الفجر وتدش البصله قدام باب الشقه اصل دى عاده ومن العادات القديمه ده بجانب البيض الملون والقرص والملوحه والبصل وطبق الطحينه باليموووون واااااو متعه بجد
    كل سنه وشعبنا الحبيب فى سعاده وسلام وامان

    ردحذف
  9. ألف مبروك
    قالب المدونة ده عزيز عليا قوى لأنه اول قالب لمدونتى لكن مدونيين كتيييييييييييير فضلوا ورايا لحد ما غيرته
    ياريت تضمونى لأصحابكم

    ردحذف
  10. وعليكم السلام
    مارو
    محمود
    داليا
    جوجو
    سونى
    لولا
    فارسة
    مرمر
    لميس
    بجد بجد شكرا ليكم نورتونا ودى مش مدونتنا لوحدنا دى مدونتنا كلنا وانتى مش محتاجة نضمك يا لميس انتى معانا وكلكم ويانا دى كلام اصحاب ومفيش غيركم اصحاب

    ردحذف
  11. انا جاية متأخرة معلش كنت مسافرة
    شم النسيم له عندنا طقوس خاصة برغم ان فيها حاجات كتير اتغيرت دلوقت
    فاكرة زمان ان يوم السبت اللي قبل شم النسيم كانو مسمينه سبت النور اللي كل الستات والبنات فيه بتتكحل بالكحل الاسود اللامع ....كان حلو اووي علي فكرة كنت بحس اني لما اتكحل اني مش عارفة نفسي وعيني بيصبح لونها غريب اووووي
    ومن يوم السبت ده يبقي الناس بتبيع الورد وأغصان الشجر الصغيرة لتعليقها ف ابواب وشبابيك البيوت وكتير كنت بحس ان البيوت ف اليوم ده بتتحول لجنينة
    ا ومن اول يوم السبت وبلغاية يوم الاتنين اللي هو شم النسيم كل الجيران بيوزعوا علي بعض حاجات يعني فسيخ وبصل أخضر وخس وبقدونس وخيار ....وبيض وكل حاجات شم النسيم
    يعني بجد كان شيء حلو كتير
    يوم شم النسيم كل الناس بتخرج للبحر " مصيف بلطيم " او لمركب بالبحيرة " بحيرة البرلس " أو للأراضي الزراعية وكنت بحس ان البلد بتكون فاضية لغاية بعد المغرب ....
    دلوقت كل شيء اتغير ومبقاش زي الاول
    بجد كان زمان احسن بكتير من وجهه نظري علي الاقل

    ردحذف

دائما كلماتك التي تخرج من قلبك هي الاصدق....وليس الكلام المنمق الموزون